Uitbesteden op wereldwijde schaal

Globalisering is één van de grootste trends van het moment: we reizen gemakkelijk de hele wereld over dankzij geavanceerde scheep- en luchtvaart, weten in een handomdraai wat er aan de andere kant van de wereld gebeurd dankzij het internet en zijn ook nog eens in staat om een bestelling, pakketje of andere post binnen enkele dagen de hele wereld over te sturen.

De globalisering is al een tijdje bezig: algemeen gezien is de wereld al helemaal met elkaar verbonden, toch ontwikkelt het zich nog verder: landen waar geen internetverbinding was of waar geen internationaal verkeer kwam, worden langzamerhand beter verbonden met de buitenwereld. Ook de reistijd van producten en personen neemt af, net als de daaruit voortvloeiende kosten: het wordt allemaal een stuk efficiënter.

Niet alleen particuliere consumenten plukken hier de vruchten van: ook voor bedrijven is het een uiterst interessante ontwikkeling. Zo is het opeens mogelijk om producten goedkoper te laten produceren in landen waar de lonen en het prijspeil lager liggen en kunnen grondstoffen, halffabricaten en producten gemakkelijk verscheept worden, wat een hoop tijd en geld scheelt.

Bovendien genieten andere sectoren er ook van: denk aan de financiële sector, maar ook de dienstensector in het algemeen. Een goed voorbeeld hiervan is het klantencontact van bedrijven die gevestigd zijn in Engelstalige landen zoals de Verenigde Staten, Engeland en Australië. Veel bedrijven besteden het klantencontact uit in de vorm van een telefoonservice. Dit besteden ze dan uit aan een inbound callcenter in een land waar de lonen een stuk lager zijn en men bovendien ook Engels spreekt, zoals Pakistan en India.

Wat wellicht het allergrootste voordeel is van de globalisering in zijn algemeenheid is, is het feit dat het de welzijnsgraad in de hele wereld verhoogd: rijke landen profiteren van relatief lage prijzen, terwijl armere landen juist profiteren van de in hun ogen relatief hoge prijzen.

https://www.bizziphone.com/