Solido Wonen
Image default
Aanbiedingen

Hoe het ontwerpproces het een webdesigner gemakkelijker maakt

Stel je een situatie voor: een klant kwam naar je toe en vroeg om een ​​online kledingwinkel voor Generation Z te creëren. Je hebt mooie referenties geselecteerd, een video toegevoegd om de details van de afbeelding te bekijken – allemaal volgens de wetten van de generatie. En toen de winkel werd gelanceerd, bleken er omissies te zijn: de gebruiker, wanneer hij op een productkaart in de sectie sportkleding klikt, ziet deze, leest de inhoud, maar ziet geen broodkruimels en kan geen stap teruggaan om alle opties te zien. Bovendien vliegt de pop-up elke 30 seconden naar het volledige scherm. Bedrijven verliezen bestellingen door vervelend en slecht ontworpen ontwerp.

Ontwerpproces: aan de slag

Hoeveel ontwerpers, zoveel meningen. Ieder heeft op basis van ervaring zijn eigen interactieschema met de cliënt ontwikkeld. En elk van hen is correct als het werkt.We delen onze ervaring en opvattingen over de reeks acties die het project met een minimum aan bewerkingen tot een logisch einde zullen brengen.

Dus de fasen van het ontwerpproces:

  1. Doe onderzoek: verzamel informatie over bedrijven en gebruikers.
  2. Je structureert gegevens en vormt een tekstprototype.
  3. Maak een moodboard: kies kleuren, lettertypen, vormen, afbeeldingen.
  4. Stel een prototype samen zonder kleuren en afbeeldingen: de locatie van koppen, tussenkopjes, tekst en blokken zoals die in het uiteindelijke werk zullen zijn.
  5. Verbind het prototype en het moodboard – je krijgt een ontwerplay-out.
  6. Pas de lay-out aan voor mobiele apparaten.
  7. Presenteer het project aan de klant
  8. Verpak uw werk in een portfoliocase (als er geen geheimhoudingsverklaring is – een geheimhoudingsverklaring).

Je spreekt met de klant een tekstprototype, moodboard, prototype af en presenteert aan het eind het uiteindelijke project. En onthoud dat het beter is om een ​​domme vraag te stellen dan om in je eentje te speculeren of een reeks van “a te maken, en zo komt het, gewoon om op tijd te zijn.” Degenen die aan het ontwerpproces werken, hebben geen deadlines.

Laten we vervolgens kijken naar de eerste fase van het ontwerpproces: onderzoek. Dit is in feite de basis van uw projectwerk. Het verlagen van het logische wiel heeft invloed op alle volgende stappen.

Zakelijke informatie verzamelen: interview versus kort

De eerste fase van het ontwerpproces is onderzoek, waarbij we beginnen met het onderzoeken van de details van het bedrijf van de klant.

Om een ​​website te maken, moet u het volgende begrijpen:

  • Wie wat? Wat voor soort project / product / dienst, positionering van het bedrijf / merk in de markt.
  • Voor wie? Wie is de doelgroep? Wat willen ze?
  • Waarvoor? Welke taken lost de site op?
  • Waar? Wanneer? Hoe? Hoeveel?

Vragen over het begrip van bedrijfsprocessen – Om de antwoorden op de bovenstaande lijst te krijgen, heeft u de klant en de juiste vragen nodig. Hoe weet u of ze correct zijn? Alleen door onze eigen ervaring en afgeronde bestellingen. Ze kunnen worden gevraagd via een briefing of interview. De tweede optie zal meer informatie over het project van de klant “halen” dan de eerste. Hieronder leggen we uit waarom.

Hoe de brief werkt

Een briefing is een document waarin u alle belangrijke vragen verzamelt over de klant, zaken en bedrijfsprocessen, concurrenten, consumenten, cijfers, feiten, plannen / doelen. Hoe het circuit verder werkt:

  1. je gaat ermee akkoord dat je gedurende de dag een briefje per e-mail verstuurt en een deadline voor het invullen afspreken;
  2. wachten op een antwoord;
  3. je krijgt een antwoord, maar het bevat korte zinnen en niet genoeg informatie;
  4. u belt en gaat ermee akkoord dat u de brief opnieuw zult verzenden om de details te verduidelijken;
  5. wacht, dromen …;
  6. je krijgt een ingevulde briefing en je begrijpt dat de cliënt de helft van de vragen niet begreep;
  7. bel opnieuw.

Het is beter om deze optie meteen te laten vallen of te combineren met een interview, maar op deze manier plaats je e-mail tussen jezelf en de klant, wat het proces van werken aan de site vertraagt. Een ander belangrijk nadeel van de briefing is dat het u valse informatie geeft. De klant kan het snel invullen, niet op de hoogte zijn van alle processen en de antwoorden op enkele vragen overslaan. Dit zal niet gebeuren in een interview omdat je vragen stelt en de situatie onder controle hebt.

Hoe een interview werkt

Het interview geeft meer informatie over het bedrijf, helpt de ontwerper zich te oriënteren. Maar er zijn nuances waarmee rekening moet worden gehouden. Plan het interview daarom in de volgende stappen:

  • Stap 1 – je komt met de klant overeen dat je de tijd neemt om informatie over hem te verzamelen: doe onderzoek naar het project / product / dienst en concurrenten, maak een spiekbriefje met vragen.
  • Stap 2 – stel de datum en tijd van de vergadering in, wat handig is voor beide partijen. Dit kan een persoonlijke ontmoeting zijn of een Skype-gesprek.
  • Stap 3 – Bereid je voor op het interview: maak een lijst met vragen (methode van 6 vragen).
  • Stap 4 – vraag toestemming om het gesprek op te nemen voor de mogelijkheid van latere transcriptie, zodat alle belangrijke informatie bewaard blijft. U kunt een weigering krijgen en tijdens het gesprek aantekeningen maken in uw dagboek of op uw computer. Het is handiger om naar het interview te gaan met een partner die de informatie zal opnemen.

Waarom is dit nodig? Terwijl je vragen stelt, moet je de voortgang van het interview bijhouden: alle aandacht gaat naar de essentie en betekenis van de antwoorden. Het is moeilijk om bewust te luisteren en de antwoorden tegelijkertijd op te nemen. Als u zich realiseert dat de vraagmemo niet voldoende is om de vraag op te lossen, wees dan niet bang om aanvullende vragen te stellen. En vergeet niet aan de cliënt uit te leggen waarom u deze of gene vraag stelt.

  • Stap 5 – na het gesprek waarschuw je dat je op basis van de resultaten van het interview alle informatie en afspraken verzamelt in een document dat je binnen 1-2 dagen ter goedkeuring opstuurt.

Onthoud dat u de klant niet alleen helpt om een ​​geheel nieuwe website te maken, maar dat u hem ook van begin tot eind door het hele proces leidt. Daarom leg je rustig uit welke acties je hierna gaat ondernemen en waarom – oriënteer je naar de volgende stap.

In dit stadium heb je vragen van de klant verzameld. Nu moet u informatie van gebruikers verzamelen. Gaat het om een ​​nieuw of klein project, ga dan niet te diep, we vertellen je meer over interviews met de opdrachtgever en gebruikers in de volgende posts en artikelen.

Waarom u een concurrentieanalyse nodig heeft

De klant wendde zich tot u voor een oplossing voor een specifiek probleem. Maar er zijn concurrenten op de markt die een soortgelijk probleem hebben opgelost. Kijk hoe ze het thuis deden.

Bestudeer hun website en benadruk de voor- en nadelen van het oplossen van het probleem:

  • – is het handig om de site te gebruiken: navigatie, zijn er vervelende advertenties; – structuur, lay-out en samenstelling: is de informatie goed gestructureerd, wordt het belangrijkste uitgelicht, wordt een visuele hiërarchie gecreëerd;
  • – visuele component: de aanwezigheid van één stijl, brengt het emoties over, welke associaties roept het op.

Verzamel gebruikersinformatie

Het verzamelen van informatie over het bedrijf van de klant en concurrenten is als alleen maar yin krijgen. Tijd om een ​​compleet beeld van het project te krijgen, onderzoek te doen naar de gebruiker van het product / dienst.

Hieronder hebben we een aantal methoden gegeven die u zullen helpen begrijpen wie de gebruiker van een bepaald bedrijf is en hoe zij denken om het product / de dienst te gebruiken.

Maak een gebruikersportret

Een onderzoeksmethode die meer vertelt over de gebruikers van het project en het handelen van de ontwerper puntsgewijs maakt. De doelgroep voor een online kledingwinkelproject kan heterogeen zijn, dus u moet van elk een portret hebben.

We stellen het beeld van de groep samen. De avatar van een van de groepen is bijvoorbeeld een student in zijn laatste jaar aan de universiteit. Wat u over hem moet vertellen:

  • – naam, leeftijd van de potentiële student,
  • – een foto die de avatar van de groep illustreert. Je kunt internet uit de uitgestrektheid halen,
  • – professionele activiteit,
  • – Kenmerken.

Schrijf een gebruikersverhaal

User Story-scripts bouwen sitelogica op. Dat wil zeggen: wat de gebruiker zoekt en hoe de gebruiker zich gedraagt, zal de ontwerper helpen de structuur van de site te creëren en aan de verwachtingen te voldoen. Als u precies begrijpt waarnaar de persoon op zoek is, kunt u dit weerspiegelen in het prototype.

Voltooiing van het verzamelen van informatie

Nu heb je gegevens van de klant na het interview / briefing, informatie over gebruikers, de ingebouwde logica van hun gedrag. Het blijft om dit alles in een tekstprototype te verzamelen. Onthoud dat het ontwerp van het tekstprototype net zo zorgvuldig moet worden behandeld als het maken van de site:

  • – let op de compositie: logica, lay-out, hiërarchie, inspringing;
  • – teksten: koppen, tussenkopjes en hoofdtekst;
  • – pas op voor fouten.

Samenvattend het artikel

Webdesign lost het probleem van de gebruiker en de klant op, en is niet bedoeld om uitzonderlijk mooi te zijn.

Het ontwerpproces maakt het werk consistent, vermindert het aantal bewerkingen en helpt zakelijke en gebruikersproblemen op te lossen.

Het ontwerpproces bestaat uit de volgende fasen: onderzoek, tekstprototype, moodboard, prototype, ontwerplay-out, aanpassing van de lay-out voor mobiele apparaten, presentatie van het project aan de opdrachtgever, verpakking van het werk in een portfoliocase.

Het onderzoek begint met een klantenonderzoek.

  • Een interview / briefing helpt bij het verzamelen van informatie. De eerste optie is efficiënter.
  • Gebruikersavatar helpt om te begrijpen welke doelgroepgroepen het product / de dienst zullen gebruiken.
  • Een enquête onder gebruikers bouwt de logica op bij interactie met het project van de klant.
  • User Story vormt blokken op de toekomstige site.9. Informatie verzamelen in een tekstprototype.
  • Afstemming van de afgewerkte versie met de klant.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

website maken prijs

web developer

https://webdevelopmentapp.com/nl/prices.html